W zeszłym tygodniu prowadziłam w Strefie Startup Gdynia warsztaty o tym, jak kreować swoją markę za pomocą strony www lub bloga. Warsztaty skierowane były do osób, które planują założyć stronę na WordPressie (lub niedawno to zrobiły), aby promować swoją markę osobistą lub działalność. Postanowiłam zebrać informacje z warsztatów we wpis, tak jak mam to w zwyczaju, aby więcej osób mogło skorzystać z tej wiedzy. A tej jest sporo, bo marka to bardzo szerokie zagadnienie.
Kto może kreować swoją markę i po co?
Nad marką może pracować każdy – ważne jednak, aby wiedzieć, po co się to robi. Możesz na przykład kreować swoją markę jako:
- osoba prywatna – pytanie tylko, po co? Na wszelki wypadek? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam Wam
- właściciel jednoosobowej firmy / działalność gospodarcza
- profesjonalista / ekspert w jakiejś dziedzinie
- przyszły pracownik / osoba starająca się o pracę
Dlaczego warto świadomie kreować swoją markę?
Korzyści ze świadomego kształtowania własnej marki jest wiele. Możesz w ten sposób promować swoją działalność zawodową, zdobywać zleceniodawców czy starać się o lepszą pracę. Unikasz też sytuacji, w której Twój wizerunek kształtowany jest przez opinie innych ludzi.
Personal Branding Statement
W kształtowaniu marki pomaga stworzenie Personal Branding Statement. Jest to krótki tekst, w którym odpowiadasz na pytanie: Chcę być postrzegana/y jako… Chcę, żeby moja firma była postrzegana jako… Ważne jest, aby rzeczywiście to spisać – nie pozostawiać tego tylko w głowie. Słowa spisane mają o wiele większą moc oddziaływania. No i będzie Ci też po prostu łatwiej pamiętać, po co podejmujesz różne działania.
Stworzenie takiego jednozdaniowego opisu jest trudne. Dlatego polecam zacząć od napisania dłuższego tekstu o tym, czym się zajmujesz, w jaki sposób pomagasz innym i dlaczego warto współpracować właśnie z Tobą. Co potrafisz, co wiesz, w czym jesteś dobry, co sprawia ci największą przyjemność.
Ważne, żeby w tekście była informacja nie tylko o Tobie, ale też o ludziach wokół – Twoich klientach, jeśli masz firmę, czytelnikach jeśli prowadzisz bloga itp.
Kiedy już napiszesz ten tekst, podkreśl w nim najważniejsze rzeczy, i jeszcze raz spróbuj ułożyć jedno zdanie. Możesz umieścić je w opisie swojej witryny w panelu WordPressa.
Personal Branding Statement pomaga w lepszym zaplanowaniu działań i komunikacji. Może też być użyte jako slogan na stronie i pomagać w budowaniu rozpoznawalności marki.
Podstawowe zasady kreowania marki
- Dobrze mieć przed oczami konkretny cel – co chcesz osiągnąć, kreując swoją markę?
- Cel pomoże Ci zaplanować przemyślane wzorce zachowań/działań
- Ważna jest konsekwencja – pojawiaj się w wielu miejscach, często, i zawsze w podobny sposób
- Przyda się także zmysł obserwacyjny – reaguj na komentarze, opinie, a także to, co dzieje się w Twojej branży. Możesz wykorzystać narzędzie do monitorowania, np. Brand24
- Elastyczność – pisałam o konsekwencji, ale pamiętaj, że przekaz na blogu będzie nieco różnił się od charakteru komunikacji na LinkedInie czy np. Instagramie
- Budowanie marki to budowanie zaufania – kształtuj swoją wiarygodność, np. poprzez umieszczenie referencji klientów czy odnoszenie się do danych
Pamiętaj! Marka osobista to nie sprzedaż. To udostępnianie siebie, i tego, co się robi, innym.
Poznaj swojego odbiorcę – persona
Marka to nie ty, ale to jak postrzegają cię inni. Dlatego dobrze jest wiedzieć, kim jest Twój odbiorca. Dzięki temu łatwiej go znajdziesz. Możesz też lepiej wpływać na to, jak cię postrzega, dostarczając mu wartości. Właśnie dlatego warto przygotować personę – odbiorcę Twojej marki. To może być czytelnik twojego bloga, klient lub rekruter. Personie poświęciłam osobny wpis na blogu.
Dlaczego WordPress jest najlepszy do kreowania własnej marki?
Przede wszystkim WordPress jest dość łatwy w obsłudze. Masz dzięki temu więcej niezależności w tworzeniu swojej internetowej wizytówki. A dodatkowo – podnosisz swoją wiedzę i umiejętności, co też może wpłynąć na to, jak inni Cię postrzegają.
Sam WordPress jest darmowy (musisz zapłacić jedynie za hosting i domenę). Dodatkowo masz do wyboru tysiące motywów i wtyczek, dzięki którym zmienisz wygląd i funkcjonalności swojej strony/bloga. Większość motywów jest responsywna, czyli dopasowuje się do różnych ekranów. Więcej o zaletach WordPressa pisałam TUTAJ.
Przewaga własnej strony www nad profilami w mediach społecznościowych jest prosta – te drugie nie należą do nas. Niezależnie od tego, jakie oświadczenie wrzucisz na swoją stronę na Facebook’u. Właściciele tych serwisów w każdej chwili mogą zdecydować się na ich zamknięcie i skasowanie naszych treści. Dobrze jest mieć miejsce w sieci, które jest pod naszą kontrolą.
Zadbaj o wygląd swojej strony
Ok. Wiesz już, co chcesz przekazać, jaki wizerunek kreować. Opracowałeś personal branding statement, wiesz kim jest Twój odbiorca. Na podstawie tych informacji możesz zaprojektować swoją pierwszą stronę. Jak się do tego zabrać?
Na wordpress.org znajdziesz mnóstwo darmowych, pięknych motywów. Zanim jednak zaczniesz je przeglądać, warto chociażby na kartce papieru zaprojektować wygląd swojego bloga czy strony wizytówki. Określ, ile ma mieć kolumn, gdzie znajdzie się logo, a gdzie menu. Co będzie na stronie głównej. Wtedy szukanie motywu pójdzie sprawniej.
Które motywy są najlepsze? Według mnie sprawdza się prostota, klasyka. Chcesz, żeby Twoja strona przetrwała próbę czasu, żebyś nie musiał zmieniać motywu co pół roku? Według mnie lepiej zacząć od czegoś prostego, przejrzystego i stopniowo rozbudowywać, zmieniać stronę, dodawać różne elementy.
Dlaczego warto wybrać prosty motyw? Motywy odpowiadają za wygląd strony. Taka prosta strona ma różne podstawowe funkcjonalności, jak np. tworzenie stron czy wpisów. Natomiast za bardziej specyficzne funkcjonalności odpowiadają wtyczki. Jeśli chcesz założyć sklep lepiej wspomagać się wtyczkami, niż kupować jakiś drogi, rozbudowany motyw „all-in-one”. Zresztą zupełnie odradzam płatne motywy – w szczególności na starcie. Jeśli kupisz duży motyw z wbudowanymi funkcjonalnościami i będziesz chciał go zmienić na inny – część Twojej strony może zniknąć wraz z nim.
Kilka zasad, którymi należy kierować się przy wyborze motywu:
- Sprawdź ważne informacje – ile dany motyw miał pobrań, czy jest kompatybilny z używaną przez Ciebie wersją WordPressa, kiedy był aktualizowany
- Nie sugeruj się zdjęciami czy piękną typografią logotypu – kiedy dodasz własne, może już nie być tak ładnie
- Testuj! Zainstaluj WP na serwerze lokalnym i sprawdź kilka wybranych motywów – także od strony tego, jak łatwo jest je spersonalizować
W panelu personalizacji warto w szczególności zwrócić uwagę na sekcję „Tożsamość witryny”: logo, tytuł, opis, favicon – one będą miały duży wpływ na postrzeganie przez innych Twojej strony, a co za tym idzie – marki. Ważne są też ustawienia strony głównej. Tam możesz wybrać, czy główna strona wyświetlać będzie najnowsze wpisy albo statyczna strona. W panelu personalizacji zmienisz też kolory czy typografię – lepiej robić to tutaj niż w pliku CSS, bo przy aktualizacji motywu Twoje zmiany znikną.
Jeśli wybierzesz stronę statyczną nadal możesz publikować wpisy blogowe, tylko musisz je wtedy podpiąć pod konkretną stronę i umieścić odnośnik do niej np. w menu.
Menu, zawierające zakładkę „O mnie” (oraz ewentualnie kontakt) powinno być w widocznym miejscu na stronie. Zadbaj o odpowiednie umiejscowienie i przejrzysty rozkład menu, tak aby czytelnik łatwo znalazł to, czego szuka.
Strona „O mnie” jest najczęściej odwiedzaną stroną na wielu blogach. Jak napisać świetną stronę „O mnie”? Paradoksalnie nie należy pisać o sobie, ale o tym, co możesz dać innym. Napisz o sobie z perspektywy czytelnika/klienta – co możesz mu zaoferować.
Zadbaj o funkcjonalność swojej strony
Na postrzeganie Twojej marki wpływa nie tylko wygląd Twojej strony, ale też jej funkcjonalność.
Zadbaj o to, aby czas ładowania strony był znośny. Poddaj swojego bloga analizie narzędziem GT Metrix i spróbuj zastosować wskazówki. Sporo osób popełnia błąd wrzucając na bloga ogromne zdjęcia, które widnieją jedynie w nagłówku wpisu. Zdjęcia warto zmniejszyć jeszcze przed wrzuceniem ich na bloga.
Dobry czas ładowania strony zapewni dobry hosting, z aktualną wersja PHP. Możesz też zainstalować wtyczki Smush Pro, Lazy Load oraz Hummingbird Pro, które odchudzą i przyśpieszą Twoją stronę.
Daj na swoim blogu możliwość pozostawienia komentarzy – to bardzo pomaga nawiązać kontakt z czytelnikami i kreować bardziej przyjazny wizerunek. Nie potrzebujesz do tego specjalnej wtyczki. WordPress ma własny system do komentarzy. Możesz skonfigurować go w panelu admina, w sekcji Ustawienia > Dyskusja. Tam możesz wybrać opcję: Komentarze muszą zostać zatwierdzone ręcznie, co uchroni Cię przed spamem. Możesz też zainstalować wtyczkę do komentarzy. Ja używam Disqus i jestem z niej bardzo zadowolona.
Pamiętaj, żeby zawsze odpowiadać na komentarze zostawiane przez czytelników na blogu. Jeśli pojawią się krytyczne komentarze – wiesz co robić. Nie ignoruj komentarzy, bo osoba komentująca może się już więcej na Twoim blogu nie pojawić. Każdy tekst kończ pytaniem, czymś, nad czym czytelnicy będą mogli się zastanowić.
Połącz stronę z mediami społecznościowymi – jakimi? To zależy od celu i charakteru Twojej strony. Jak? Oczywiście za pomocą wtyczki. Jest ich mnóstwo, ja używam m.in. wtyczki AddToAny.
I nie zapomnij dodać na stronie wyszukiwarki!
Wypełnij stronę wartościowymi treściami
Piękny wygląd, funkcjonalność czy użyteczność na nic się zdadzą, jeśli Twój czytelnik/klient nie znajdzie na stronie tego, czego szuka. Warto więc mu to dać.
O czym pisać? Przede wszystkim o tym, co sam/sama kochasz. Inaczej się nie da. Pisz o tym co cię interesuje, fascynuje, wkurza, boli. Nie pisz o czymś tylko dlatego, że to popularny temat, że jest taka moda. Albo, że się to opłaca. Pamiętaj, że ponad wszystko musisz być sobą. Ale pisz też o tym, co może zainteresować innych. Albo przynajmniej w sposób, który może ich zainteresować.
Tworzenie wpisu
Każdy tekst standardowo składa się z tytułu, leadu, treści i zakończenia.
Tytuł najlepiej wymyślać na końcu. Powinien być krótki (70 znaków), jasny – czytelnik powinien wiedzieć, o czym piszesz. Dobry tytuł zachęca do kliknięcia. Dobrze, jeśli pojawi się w nim fraza kluczowa oraz/lub liczba (5 sposobów na…). Co ciekawe, liczba zawsze powinna być nieparzysta. Sprawdzą się tytuły-poradniki (Jak zadbać o swoje…) oraz pytania (Dlaczego jeszcze nie…). Na końcu tytułu nigdy nie stawiamy kropki. Znak zapytania lub wykrzyknik, wielokropek – może być. Ale nigdy kropka. Jeśli tytuł składa się z 2 zdań – kropka jest tylko po pierwszym.
Lead, czyli wstęp. Krótka zapowiedź tego, co znajduje się w tekście. Fraza kluczowa powinna pojawić się w pierwszym akapicie.
Treść – koniecznie podzielona na akapity, zawierająca kilka nagłówków. Staraj się używać prostego słownictwa, twórz krótkie zdania. Dobrze jest użyć w tekście Call To Action. Jeśli chcesz nauczyć się tworzyć dobre wezwanie do działania, zapoznaj się z modelem AIDA. Najprostszym sposobem na CTA jest użycie czasownika w trybie rozkazującym. Piszemy wprost, jakiej czynności oczekujemy od czytelnika: kliknij, wejdź, sprawdź, zobacz, przeczytaj, dowiedz się, odwiedź stronę/sklep.
Zakończenie – krótkie podsumowanie – 1-2 zdania. Możesz umieścić w nim zachętę do pozostawienia komentarza lub dalszej lektury.
Jaka jest idealna długość tekstu? To zależy. Na pewno minimum 300 słów (ze względu na SEO) – max 2000 słów (to już moja osobista opinia, chociaż ten tekst akurat łamie tę zasadę). Długość wpisu jest drugorzędna – z treści musi coś wynikać, i tyle.
Idealna częstotliwość dodawania wpisów? To zależy. Według mnie minimum raz w tygodniu dla bloga, dla firmy, innego typu strony – rzadziej. Ale regularnie. Aby czytelnik wracał na Twojego bloga, musisz mu regularnie serwować ciekawe, pożyteczne treści.
SEO
Optymalizacja strony to działania zmierzające do poprawienia widoczności naszych treści w wyszukiwarce. Google bot widzi stronę inaczej niż użytkownik, więc ważne jest, żeby pewne elementy były dla niego podane na tacy. Na co patrzą roboty? M.in. na nasycenie wpisu frazami kluczowymi, długość tekstów, obecność nagłówków.
Tekst powinien być jednak pisany przede wszystkim dla czytelnika, dopiero później dla robota wyszukiwarki. Niedoświadczony copywriter może popełnić błąd zbytniego nasycenia tekstu słowami kluczowymi. Wtedy tekst może rzeczywiście wyglądać na nienaturalny. Jeżeli nie będziemy przesadzać (2-3 wystąpienia frazy kluczowej w zupełności wystarczą) możemy znaleźć równowagę w umieszczaniu słów kluczowych bez uczucia sztuczności.
Warto sprawdzić swoją stronę za pomocą bezpłatnego narzędzia seoptimer. Dowiesz się, na co zwracają uwagę roboty oraz dostaniesz wskazówki, co możesz jeszcze poprawić.
I najważniejsze – uzbrój się w cierpliwość. Pozycjonowanie strony w Google’u może potrwać kilka miesięcy… a nawet lat. Więcej informacji na temat pozycjonowania znajdziesz na stronie afterweb.pl/pozycjonowanie-stron/, natomiast o w tym jak wygląda SEO przeczytasz TUTAJ.
Newsletter
Jeśli chcesz budować swój wizerunek w sieci, świetnym sposobem jest newsletter. Warto uruchomić go już na starcie i od samego początku tworzyć listę adresową.
Stwórz spersonalizowanego maila powitalnego, którego otrzyma każda osoba zapisująca się na Twój mailing. Napisz kim jesteś, zachęć do kontaktu, zadania pytań, wyrażenia opinii. Powiedz, że cieszysz się, że dołączyli do twojego newslettera. Zadbaj o RODO oraz o politykę prywatności na stronie. Dobrze jest dać coś w zamian za zapisanie się do newslettera, np. e-booka. Umieść zachętę do zapisania się na newsletter w kilku miejscach na stronie, m.in. na stronie „O mnie”. Newsletter wysyłaj regularnie. Ja mam zapisane cykliczne wydarzenie w kalendarzu, żeby wysyłać raz w miesiącu – inaczej zupełnie o tym zapominam.
Jak pisać maile
Najważniejszy jest tytuł. To on decyduje, czy ktoś otworzy Twój mail, czy zupełnie go zignoruje. Sam z pewnością dostajesz wiele newsletterów – zastanów się, jakie tytuły zachęcają Cię do otwarcia maila, a które powodują zupełny ziew.
Zanim zaczniesz pisać, zadaj sobie pytanie, co chcesz osiągnąć, jaki rezultat?
Niech maile będą osobiste, nie sprzedażowe. Krótkie i profesjonalne – nie przeklinaj, popraw błędy. Nie dodawaj załączników. Nie przesadzaj z obrazkami. Daj możliwość wypisania się z newslettera i napisz ładny mail pożegnalny.
Portfolio
Na stronie opartej o WordPressa możesz umieścić także portfolio swoich prac. Można je zrobić na kilka sposobów. Na przykład za pomocą galerii albo specjalnej wtyczki.
Referencje
Wiarygodność Twojej marki podnoszą referencje od klientów, dlatego warto umieścić je na stronie. I do tego celu znajdzie się wtyczka.
I na koniec: bądź sobą – w walce perfekcjonizm kontra autentyczność zawsze wygrywa autentyczność. Sztuczność w kreowaniu marki zawsze, prędzej czy później, wyjdzie na jaw.
[related_posts_by_tax posts_per_page=”3″ columns=”3″ format=”thumbnails” image_size=”medium”]