Jak zacząć blogować? Część 1

Jak zacząć blogować

W zeszłym roku mój blog obchodził 10 urodziny (dokładnie domena gajapisze.pl, bo blogowałam już wcześniej). W tym czasie mój blog przechodził liczne rewolucje i ewolucje – pod względem treści jak i wyglądu. Jedyne co się nie zmieniło, to moje głębokie przekonanie, że blogowanie ma mnóstwo zalet. Dlatego postanowiłam odświeżyć serię wpisów o tym, jak zacząć swoją przygodę z blogowaniem. Mam nadzieję, że Wam się spodoba i zainspiruje do założenia własnego bloga.

Jeśli chcecie dowiedzieć się, co daje mi blogowanie – obejrzyjcie filmik!

Jak zacząć blogować?

Wkroczenie w blogosferę na pewno wymaga dokładnego przemyślenia sprawy. Zanim jeszcze zaczniemy stukać w klawiaturę, można wykonać kilka zadań, które ułatwią nam późniejszą pracę. Podczas pierwszego spotkania Strefa Blogera w Gdyni mówiłam o 5 rzeczach, które powinien zrobić bloger, zanim włączy komputer. Możecie przeczytać o nich TUTAJ.

Jak zacząć blogować? Kim jest Twój czytelnik

Dobrze jest już na początku określić sobie bardzo dokładnie (w jednym zdaniu) o czym chcemy pisaćkto jest naszym modelowym czytelnikiem. Spisać, powiesić na ścianie, zaglądać często. Przydaje się tu narzędzie zaczerpnięte ze świata User Experience (UX), czyli Persona. Przeczytajcie moją rozmowę z Anią Tylikowską na ten temat.

Jak zacząć blogować? Zajrzyj do konkurencji

Dobrze jest zrobić research wśród blogów o podobnej tematyce do naszego. I postarać się znaleźć coś, co wyróżni naszą stronę od innych. Nawet jeśli piszesz tylko dlatego, że to lubisz – warto na bloga spojrzeć jak na projekt komercyjny. I znaleźć przewagę konkurencyjną. Przychodem będą w tym przypadku komentarze i odwiedziny czytelników. Jest to waluta wyjątkowa, bo bez niej entuzjazm i motywacja do blogowania szybko znikają.

Jak zacząć blogować? Wybór platformy

Ostatnia rzecz to wybór odpowiedniej platformy do blogowania. Ja osobiście polecam WordPressa. Na samym początku powinien wystarczyć darmowy wordpress.com.

Ile trzeba wydać na założenie bloga?

Założenie bloga może kosztować od 0 do kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy jaki masz cel. Jeśli blog jest niekomercyjny, pisany wyłącznie z pasji/potrzeby – możesz założyć go na bezpłatnej platformie, takiej jak wordpress.com. Jeśli myślisz poważniej o blogowaniu – warto uniezależnić się od bezpłatnych rozwiązań, które mają wiele zalet ale i wiele ograniczeń. Podstawą jest domena (adres Twojego bloga) i wykupiona usługa hostingowa (czyli miejsce na serwerze, na którym będą znajdowały się pliki tworzące bloga i dzięki któremu będzie on dostępny przez internet).

Ja od wielu lat korzystam z firmy hostingowej The Camels i z całego serca polecam. Za hosting i domenę płacę 249 zł rocznie. To nieco ponad 20 zł miesięcznie!

Jeśli blog ma być przedsięwzięciem biznesowym/komercyjnym – konieczne będzie zainwestowanie w identyfikację wizualną oraz promocję. Ale to już temat na oddzielny artykuł.

Jak dotrzeć do szerszej liczby potencjalnych czytelników bloga?

Sama szukam odpowiedzi na to pytanie od kilku lat :) Wszystkie podręczniki i poradniki mówią zgodnie:

  • regularnie publikuj oryginalne i wartościowe treści (wartościowe przede wszystkim dla czytelników, nie dla Ciebie),
  • zadbaj o optymalizację w wyszukiwarkach, czyli SEO,
  • połowę czasu pracy nad blogiem poświęć na jego promocję – głównie w mediach społecznościowych.

Wydaje się proste, a jednak takie nie jest. Żeby dotrzeć do czytelników trzeba przede wszystkim wiedzieć, kim są. Następnie – co robią, gdzie przebywają, jakie strony czytają, czego szukają w Google. Jakie treści najchętniej komentują. To mozolna praca na wiele miesięcy. Oczekiwanie szybkich rezultatów przyniesie tylko frustrację. No chyba, że chcesz kupić sobie fanów (nie polecam). Dobrym sposobem jest udostępnienie jakiejś wartościowej rzeczy za free – np. e-booka. Albo darmowej grafiki, szablonu do wydrukowania itp. Współpraca z innymi blogerami też może zaowocować przypływem nowych czytelników.

Skąd brać grafiki i zdjęcia na bloga?

Ja większość grafik na mojego bloga biorę ze strony unsplash.com. Takich serwisów jest oczywiście więcej, ale zdjęcia na unsplash są wysokiej jakości i mają klimat, który bardzo mi odpowiada. Wyszukując zdjęcia pamiętajcie o prawach autorskich. Najlepiej korzystać ze zdjęć, które są objęte licencją CC0 – Creative Commons Zero. To oznacza, że można korzystać ze zdjęć w dowolny sposób, a także modyfikować. Nawet do celów komercyjnych, bez konieczności podawania autora.

Moimi ulubionym narzędziem do tworzenia własnych grafik jest Canva – w niej robię np. miniatury do moich filmików na YouTube.

Canva zresztą jest świetnym narzędziem nie tylko do grafik. Dostępna jest nowa, bezpłatna funkcjonalność – Canva Docs, dzięki której można tworzyć dokumenty i pracować nad nimi z zespołem, wprowadzając zmiany w czasie rzeczywistym.

Canva Docs oferuje m.in.:

  • błyskawiczne przekształcanie dokumentu w prezentację slajdów (ja np. wszystkie moje prezentacje tworzę w Canvie)
  • opcję dodawania linków wraz z ich podglądem (np. film z YouTube może być odtworzony bezpośrednio w dokumencie),
  • połączenia z popularnymi aplikacjami (np. Giphy, Google Maps, Emoji),

Jak wybrać dobre zdjęcie na bloga?

Zdjęcie powinno być dobrej jakości i tematycznie nawiązywać do tekstu, uzupełniać go i ilustrować. Nie powinno być nudne – celujcie więc w fajne kolory, ciekawe ujęcia, zaskakujące zestawienia. Unikać należy zdjęć, które są wszędzie (a są takie!), powielane przez setki osób. Wybrane zdjęcie ma także na celu wywołanie w czytelniku emocji, bo te skłaniają nas do działania.

I dwa ostatnie tipy. Jeden: kolorystyka zdjęć powinna współgrać z ogólną kolorystyką/klimatem bloga. Druga wskazówka: podobno najlepiej sprawdzają się zdjęcia, na których są ludzie/twarze.

To tyle w tym odcinku wprowadzenia do blogowania. Mam nadzieję, że odpowiedziałam na najbardziej palące pytania i zainspirowałam Was do założenia bloga. Kolejna część niebawem.

Mniej wolniej lepiej. 7 prostych przepisów na to jak mieć mniej, żyć wolniej i czuć się lepiej
Dołącz do newslettera! Otrzymasz eBooka o minimalizmie. Raz na jakiś czas wyślę Ci powiadomienie o nowych wpisach.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )