IT nie tylko dla programistów. User Experience

User Experience

W kolejnej odsłonie cyklu IT nie tylko dla programistów postanowiłam zagłębić się w bardzo ciekawy i dość przyjemny kierunek, jakim jest UX czyli User Experience.

Przeglądając ogłoszenia o pracę publikowane przez firmy IT możemy natknąć się na jeszcze więcej podobnych skrótów: UX, CX, UI itp… Co one znaczą? Na czym dokładnie polega ta praca i co sprawia, że jest to świetny kierunek dla humanistów? I dlaczego coraz więcej takich ogłoszeń w firmach IT?

Na początek wyjaśnijmy sobie jednak kilka pojęć i rozwińmy kilka skrótów.

Pojęcia związane z User Experience

Użyteczność

Chodzi o cechy/właściwości, które posiadają produkty (strony, aplikacje itp), a które decydującą o tym, jak się ich używa – czy jest to intuicyjne, płynne, przyjemne itp. Na użyteczność składać może się to, jak szybko jesteśmy w stanie nauczyć się korzystania z danego produktu, jak szybko będziemy z niego korzystali, gdy już się nauczymy, jak często będziemy popełniać błędy itp.

Więcej na temat tego, jak User Experience wpływa na pozycjonowanie stron dowiesz się tutaj: https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/ux-co-to-jest-i-jak-wplywa-na-pozycjonowanie-sprawdzenie-strony-www-zapewni-wartosciowe-user-experience/.

UX – User Experience

Doświadczenie użytkownika, czyli całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu interaktywnego, np. strony internetowej lub aplikacji.

UI – User Interface

Projektowanie interfejsu użytkownika dla oprogramowania i maszyn, takich jak komputery, urządzenia gospodarstwa domowego, urządzenia mobilne i inne urządzenia elektroniczne, z naciskiem na maksymalizację użyteczności i doświadczenia użytkownika. UI może wyjść poza sferę cyfrową i dotyczyć też projektowania interfejsów, których używamy np. w pralkach czy samochodach!

CX – Customer Experience

Doświadczenie klienta – podejście nieco węższe niż UX, mające na celu zbadanie „ścieżki” klienta. W skrócie jest to droga, jaką przechodzi klient podczas interakcji z firmą lub marką. Chodzi o cały proces: od pierwszego kontaktu z firmą, poprzez zakup produktu/usługi, support w trakcie korzystania, aż po zakończenie kontaktu, czy rezygnację z danej usługi.

Design Thinking

Jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów oraz tworzenia innowacyjnych produktów i usług w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Pojęcie to istnieje od lat 60, ale moda na Design Thinking była szczególnie zauważalna, kiedy kilka lat temu zaczynałam pracę w Strefie Startup Gdynia. Obecnie raczej odchodzi się od DT na rzecz UX czy Service Design – chociaż dla laika różnica między nimi może wydawać się nieznacząca. Jednak jeśli myślisz o karierze w tej dziedzinie – dobrze jest nie mylić pojęć, bo projektanci są do nich dość przywiązani.

Service Design

Niby „tylko” projektowanie usług, ale jest to pojęcie, które robi ostatnio wielką karierę, podobnie jak niegdyś Design Thinking. To podejście, które ma na celu tworzenie lepszych usług, ściśle zorientowane na użytkownika. Warto dodać, że Service Design nie jest związany wyłącznie z IT. Może ulepszać to, jak czujemy się np. kiedy korzystamy z usług kawiarni, poczty, czy szpitala.

UCD, czyli User-Centered Design

Polega na zaangażowaniu użytkowników w proces tworzenia serwisów od samego początku powstawania projektu. Jest to podejście do projektowania interakcji człowieka z komputerem w którym potrzeby, wymagania i ograniczenia końcowego użytkownika są szczegółowo badane na każdym etapie procesu projektowego.

Dlaczego UX jest fajny?

Przede wszystkim dlatego, że jest to ścieżka otwarta dla każdej osoby, która tylko ma ochotę, aby się uczyć. Nie trzeba mieć wiedzy technicznej, a wykształcenie psychologiczne bywa nawet plusem. W relatywnie łatwy sposób można zyskać doświadczenie. Kiedy już pracujesz jako „UX”, masz szansę na bardzo fajne zarobki oraz pracę w ciekawych projektach – zatem szybko się nie znudzisz. Pracujesz zarówno z ludźmi jak i technologiami, a twoim obowiązkiem jest bycie na bieżąco z trendami. Masz też ogromny wpływ na to, jak wyglądają aplikacje i strony internetowe. Pomagasz ich użytkownikom i zmniejszasz ich poziom frustracji. Jest to na pewno praca z misją!

Firmy coraz częściej zatrudniają UX-owców w pełnym wymiarze czasu, ponieważ mamy coraz więcej interakcji z technologiami na co dzień i coraz bardziej zwracamy uwagę na to, jak łatwo/przyjemnie się z nich korzysta. Pojawia się coraz więcej rozwiązań konkurencyjnych, a więc „dobry UX” może stać się znaczącą przewagą konkurencyjną dla firm. Ponadto stajemy się coraz bardziej „odporni” na marketing, firmy szukają więc innych sposobów na przyciągnięcie klientów. Stąd właśnie rosnąca popularność UX oraz wysyp ogłoszeń o pracę.

Jakie trzeba mieć predyspozycje?

Nie wiem na czym to polega, czy jest to jakaś prawidłowość, ale niemal wszystkie znane mi osoby zajmujące się UX są bardzo optymistycznie nastawione do świata i ludzi. Z tego też powodu świetnie się z nimi pracuje. A przy tym są bardzo energiczne, ekspresywne, lubią rozmawiać i słuchać. Kierują się pasją, interesują technologiami, innowacjami, nowinkami i trendami w równym stopniu, co potrzebami ludzi. Są bardzo ciekawe świata.

Kandydata na UX Designera powinny zatem cechować: empatia, entuzjazm, umiejętność zarządzania czasem i negocjowania. Przyda się także umiejętność dostrzegania problemów, definiowania ich i proponowania rozwiązań. Zadawanie odpowiednich pytań (i w odpowiedniej formie) będzie tutaj nieodzowne.

Stanowiska związane z User Experience

Stanowisk związanych z UX jest sporo, chociaż czasem różnią się od siebie jedynie nazwami. Oprócz UX Designera pojawiają się nabory na stanowiska: UX Specialist lub Graphic Designer – UX. Ciekawe wydają się też UX Reserarcher czy UX Analyst – gdzie przydaje się bardziej szerokie spojrzenie na proces projektowania, praca w zespole itp. Czasem zdarzy się też swojsko brzmiący Projektant User Experience. W tym wpisie omówię 3 najczęściej pojawiające się w ogłoszeniach stanowiska.

UX Designer

Jest to stanowisko, na które najczęściej poszukiwani są kandydaci. UX Designerzy zajmują się projektowaniem makiet, rozmawiają z klientami, pośredniczą niejako między biznesem a technologiczną stroną aplikacji. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na określenie barier i potrzeb klienta. Czasami na podstawie specyfikacji. Muszą współpracować z zespołami programistów czy Product Ownerem.

UX/UI Designer

To osoba, która oprócz projektowania doświadczenia użytkownika zajmuje się także projektowaniem interfejsu użytkownika. UI rzadko występuje w pojedynkę, jest raczej dodatkiem do UX. Pojwiają się takie nazwy stanowisk jak: UX/UI Interface Designer, Web Designer UX/UI czy UX/AI Designer – gdzie mamy do czynienia dodatkowo ze Sztuczną Inteligencją.

Service Designer

Zajmuje się wszystkimi czynnościami, mającymi na celu podniesienie jakości interakcji pomiędzy dostawcą usługi a jej odbiorcami (klientami). Wspiera też wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w ramach tych usług. Według Service Design Network, może to polegać na planowaniu i organizowaniu ludzi, infrastruktury, komunikacji i komponentów materialnych danej usługi. Wszystkie te działania w centrum stawiają zawsze odbiorcę usługi.

Umiejętności poszukiwane przez pracodawców

Przede wszystkim ważne jest doświadczenie w projektowaniu oraz portfolio. Dlatego, jeśli myślisz o karierze UX-owca, powinieneś zacząć zbierać doświadczenia i tworzyć portfolio jak najwcześniej. To co jest fajne w tej ścieżce, to że doświadczenie w UX-owaniu można zdobywać też przy mniejszych projektach. Możesz dogadać się z jakimś startupem, organizacją, mała firmą i zaproponować im współpracę. Poza tym, że powstanie wkład do portfolio – taka współpraca jest sposobem, aby nauczyć się najwięcej. Książki czy same szkolenia nie wystarczą.

A jeśli mi nie wierzycie, przeczytajcie tekst Agnieszki Mróz na ten temat.

Co jeszcze wymieniają pracodawcy w ogłoszeniach?

  • Wiedza na temat UX
  • Umiejętność tworzenia makiet/prototypów, person
  • Znajomość programów takich, jak Hotjar czy Google Analytics
  • Zmysł estetyczny (pojawia się, ale dość rzadko, raczej przy UX Graphic Designer)
  • Doświadczenie w testowaniu
  • Czasami pojawia się znajomość zasad Agile
  • Adobe Photoshop
  • Umiejętność tworzenia stron www, także responsywnych, znajomość HTML, CSS, Bootstrap WordPress.
  • Język angielski
  • Wykształcenie: kierunki związane z User Experience lub psychologia (mówi się, ze UX łączy w sobie IT i psychologię, więc wykształcenie psychologiczne będzie tylko na plus)
  • Zainteresowanie technologiami, trendami itp

Bardzo ważna w pracy w obszarze UX jest znajomość narzędzi, np: Axure, Figma, XD, UXPin itp. Ja niedawno zaczęłam uczyć się programu Axure, jego bezpłatną wersję można pobrać ze strony axure.com – program jest całkiem łatwy w obsłudze, myślę, że można nauczyć się go samodzielnie. Ja miałam też okazję być na warsztatach z Axure w Strefie Startup Gdynia. Na stronie axure znajdziesz też obszerną dokumentację i pomoc w nauce w postaci nagrań: https://www.axure.com/support

Myślę, że świetnym sposobem na naukę takiego programu, byłoby wzięcie na warsztat jakiejś strony internetowej – np należącej do uniwersytetu, banku i spróbować ją odtworzyć – jej wygląd jak i przejścia między poszczególnymi stronami. Albo znaleźć stronę, która ma „fatalny UX” i stworzyć jej wersję z propozycjami ulepszeń.

A jak już jesteśmy w temacie nauki…

Gdzie się uczyć, co czytać?

Jest mnóstwo literatury na temat UX czy projektowania. Na pewno mogę polecić fioletową serię książek z cyklu wydawniczego O’Reilly. Warto też oczywiście czytać blogi. Ja osobiście polecam bloga Claudii Wensierskiej Future UX Designer oraz wpisy Agnieszki Mróz na portalu medium.com. Zresztą bardzo fajny artykuł o tym, gdzie uczyć się o UX napisała właśnie Claudia. Kilka fajnych artykułów o UX znajdziesz też na stronie productvision.pl.

Warto też uczestniczyć w spotkaniach dla UX-owców i uczyć się od praktyków, którzy występują na nich z prelekcjami. Ja np. chodzę na spotkania TIPI UX. Odbywają się one w kilku miastach w Polsce. Więcej znajdziecie na pewno na stronie crossweb.pl. Warto pojawić się na konferencji Product Camp lub wziąć udział w warsztatach w ramach Global Service Jam.

Studia:

UX czy projektowanie usług można studiować w kilku miastach, np. na uczelni SWPS:

User Experience. Psychologia projektowania (Sopot)
User Experience Design (Warszawa, Wrocław)
Projektowanie Usług (Wrocław)
School of Form – Projektowanie usług (Poznań)

Powiązane wpisy

Źródła:

https://socjomania.pl/service-design-vs-design-thinkinghttps://econsultancy.com/customer-experience-cx-meaning/https://www.codebrainer.com/blogs/designers_are_from_mars_and_developers_are_from_another_universe

Mniej wolniej lepiej. 7 prostych przepisów na to jak mieć mniej, żyć wolniej i czuć się lepiej
Dołącz do newslettera! Otrzymasz eBooka o minimalizmie. Raz na jakiś czas wyślę Ci powiadomienie o nowych wpisach.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )