Storytelling jest dobry na wszystko

storytelling

Czym dokładnie jest storytelling? Zdecydowanie łatwiej powiedzieć, czym nie jest. Na pewno nie jest fikcją. Jest to starożytna i wciągająca metoda komunikacji, której możemy doświadczyć np. poprzez mity, legendy i filmy science-fiction.

Jest to również najlepsze narzędzie do wywoływania emocji. Świetnie też sprawdzi się w sytuacjach, gdy chcemy zaangażować odbiorców – kimkolwiek są. Wzmacnia zapamiętywanie – w końcu najlepiej pamiętamy to, co wiązało się z silnymi (pozytywnymi lub negatywnymi) emocjami. Za pomocą dobrej historii możesz osiągnąć dowolny cel: zdobyć wymarzoną pracę lub nowego klienta, zrobić wrażenie na pierwszej randce, pozyskać sympatię współpracowników.

Trochę biologii

Jak to się dzieje, że z pozoru zwykłe opowiadanie historii ma na nas taki wpływ? Ponieważ storytelling stymuluje wydzielanie się hormonów w mózgu. Zwłaszcza dopaminy, oksytocyny i endorfin. Dopamina sprawia, że ​​słuchacz jest skoncentrowany, zmotywowany i lepiej zapamiętuje. Oksytocyna czyni ludzi bardziej hojnymi i ufnymi. Tworzy więź między mówcą a publicznością. Endorfiny sprawiają zaś, że czujemy się przyjemnie.

Ok, twój mózg dostaje zastrzyk hormonów, a całe ciało reaguje na wyrzut endorfin przyjemnym dreszczem. Opowiadanie jest miłe dla mózgu. Ale to jeszcze nie odpowiada na pytanie, dlaczego absolutnie każdy powinien ćwiczyć sztukę storytellingu.

Storytelling dla każdego!

Opowiadanie historii ma to do siebie, że jest dobre dla szerokiej publiczności. Możesz dzięki niemu dotrzeć do różnych grup: dzieci i dorosłych, kobiet i mężczyzn, osób technicznych i nietechnicznych. Ale historia musi być dostosowana do specyfiki tych grup.

Storytelling jest przydatnym narzędziem dla liderów. Firmy i organizacje składają się z małych elementów, które często nie mają ze sobą nic wspólnego. Jak połączyć dobrej jakości kod, wygodne krzesła, pizzę, zadowolenie klienta, umowy i regulacje z postami na Facebooku? Można to zrobić za pomocą historii.

To kluczowa technika skutecznych i inspirujących przywódców. Jest naturalny, a zatem łatwiej przekonać za jego pomocą pracowników, że jakieś działanie ma sens. Wzmacnia budowanie zespołu. Pomaga zrozumieć firmę jako całość. A liderzy mogą dzięki niemu lepiej wyrazić swoją wizję biznesu i zmiany, które planują wprowadzić.

Storytelling jest dobry dla biznesu. Możesz sprzedać tę samą rzecz za więcej pieniędzy, jeśli dołączysz do niego dobrą historię. Pomaga zbudować zaufanie między Tobą a twoimi klientami, pracownikami i dostawcami. Wspiera budowanie zespołu, wywołując emocje i wzywając do działania.

Czy możesz zostać storytellerem?

Nie! Ponieważ już nim jesteś! Wszyscy jesteśmy w stanie tworzyć i dzielić się historiami. Po prostu niektórzy z nas będą musieli trochę więcej nad tą umiejętnością popracować.

Czy możesz zostać świetnym storytellerem? Tak. Tylko to wymaga pracy. Na początek kieruj się tymi prostymi zasadami. Pozornie prostymi – ich wprowadzenie w życie jest trudniejsze, niż może się zdawać.

  • Na początku określ cel: dlaczego chcesz opowiedzieć daną historię? Chcesz informować, przekonywać czy rozbawić swoją publiczność?
  • Określ końcowy wniosek, puentę. Kiedy zaczynasz historię, musisz wiedzieć, dokąd z nią zmierzasz. Jaki będzie morał lub wezwanie do działania.
  • Przeanalizuj swoje ograniczenia – szczególnie jeśli chodzi o czas, miejsce i typ odbiorców.
  • Nie bój się pokazać, co było nie tak. Historia nie musi być idealna! Wręcz przeciwnie – musi być trochę dramy, aby była interesująca i trzymała w napięciu. Spacer po parku może być miły. Ale powinieneś zabrać swoich słuchaczy na przejażdżkę kolejką górską. Utrzymasz ludzi w skupieniu.
  • Gdy tworzysz nową historię – zacznij od problemu, a następnie przejdź do rozwiązania. Ale nie od razu. Pokaż kilka przeszkód, które sprawią, że zwycięstwo wyda się jeszcze bardziej spektakularne.
  • Pokaż, zamiast mówić. Pomocne mogą być zdjęcia, ikonki, wykresy, grafiki i krótkie filmy.
  • W swojej historii skoncentruj się na jednej osobie. Może wydawać się to smutne, ale nikomu nie zależy na tłumach. Nikt nie dba o to, że około 790 milionów ludzi żyje bez dostępu do wody. Ale przejmujemy się losem dziewczynki, która musi przejść 10 km po wodę ze studni i przez to nie może chodzić do szkoły.
  • Nie mów wszystkiego na początku. Nie psuj niespodzianki, zadawaj pytania i zostawiaj widownię niecierpliwie czekającą na odpowiedź. Daj jej przestrzeń na niedopowiedzenia, na własne dopisywanie zakończenia, na domysły. Niech także bierze udział w tworzeniu tej historii.

Mój ulubiony powód, by kochać stortelling

Storytelling pomaga zmierzyć się z najbardziej irytującym pytaniem, które słuchacz może zadać: I CO Z TEGO?

Jako prelegent często spotkasz się z tym pytaniem. Być może zobaczysz je w oczach swoich słuchaczy. Dlaczego w ogóle tego słucham?! Wszystko pięknie, ale co z tego? Co ja mam z tego wynieść? Przecież mnie to nie dotyczy, nie obchodzi.

Być może sam/sama zadajesz sobie to pytanie, czytając mój wpis. Nie potrzebuję storytellingu, ponieważ nie przyda mi się w mojej pracy, szkole itp…

Ale każdy potrzebuje tej umiejętności. Jeśli nie dla dobra słuchaczy, zespołu czy klientów – to dla własnej korzyści. Dzięki storytellingowi Twoją widownię zacznie obchodzić to, co mówisz.

Mniej wolniej lepiej. 7 prostych przepisów na to jak mieć mniej, żyć wolniej i czuć się lepiej
Dołącz do newslettera! Otrzymasz eBooka o minimalizmie. Raz na jakiś czas wyślę Ci powiadomienie o nowych wpisach.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )