Sposoby zarabiania na blogu. Wszystko, co musisz wiedzieć

Podczas ostatniej Strefy BlogeraPPNT Gdynia Ewa Ropela ze Strefy Startup Gdynia omówiła Sposoby zarabiania na blogu. Opierając się na jej prezentacji napisałam tekst, który zawiera najważniejsze informacje na temat form pozyskiwania przychodu z bloga. A także jak się do wypuszczania bloga w świat biznesu przygotować. Jest to krótki przegląd najważniejszych informacji. Jeśli macie ochotę zagłębić się w temat, polecam Wam książkę Jak zarabiać na blogu i pozostać sobą.

Większość blogerów zaczyna pisać z powodu swojej pasji i chęcią dzielenia się nią. Nie patrzymy na bloga jako firmę czy biznes. Jest to całkowicie OK. Jednak aby zarabiać na blogu przydaje się nieco inne, biznesowe spojrzenie.

Sposoby zarabiania na blogu – przegląd możliwości

Istnieje kilka źródeł, z których blogerzy mogą czerpać zyski. Wybór konkretnych sposobów zarabiania należy dopasować do tematyki i charakteru bloga. Nie wszystkie sposoby zarabiania na blogu będą do Ciebie pasowały. Dobrze jest także wybrać więcej niż jedną formę – tak, aby nie być uzależnionym tylko od jednego źródła zarobku.

Reklama na blogu

Zaletą tego rozwiązania jest to, że reklama po prostu na blogu wisi i zarabia na Ciebie. Jest to tzw. dochód pasywny – nic nie musisz (w teorii) robić, a kaska leci. Minusów jest więcej. Ludzie nie lubią reklam i coraz rzadziej w nie klikają. Używają adblocków (tak jak ja) lub zupełnie reklamy ignorują. Mówi się nawet o zjawisku ślepoty banerowej. Ponadto – zysk z reklamy wymaga posiadania dużego ruchu na blogu. A dodatkowo nie powinieneś – dla dobra własnego bloga – oklejać go nadmiernie reklamami. Czytelnicy wchodzą na twojego bloga po dobrą treść, a nie po reklamę. Jeśli chcesz – spróbuj wstawić 1-2 reklamy, zadbaj o dobry content (często i dobrze!), promocję i ruch na blogu. Obserwuj, czy ludzie klikają w reklamy. Wyciągaj wnioski z tych obserwacji. Nie ma sensu straszyć czytelników reklamą, z której w dodatku nie ma finansowych korzyści.

Wpływy z reklam mogą się wahać w skali roku, dlatego nie warto wyłącznie od nich uzależniać swojego zarobku. Podobno ludzie którzy wchodzą z na blogi z Google’a są bardziej skłonni, by klikać w reklamy. Dlatego muszą być one powiązane z tematem wpisu. Warto w związku z tym optymalizować treści na bloga pod kątem SEO i dobierać dobre słowa kluczowe.

Formą reklamy są artykuły sponsorowane. Tutaj ważne jest, aby nie zatracić charakteru bloga. Tekst lepiej stworzyć wspólnie z marką, niż publikować gotowca od firmy. Nasi czytelnicy i tak zorientują się, że to nie my pisaliśmy. Zawsze należy także informować czytelników, że to, co czytają jest artykułem sponsorowanym.

Reklama kontekstowa

Jest to sposób prezentowania reklam użytkownikom rozmaitych usług internetowych, który zakłada dopasowanie treści reklam do treści stron, na których są one umieszczone. Ideą reklamy kontekstowej jest założenie, że osoba wystawiona na jej działanie chętniej na nią pozytywnie zareaguje, gdy będzie ona związana z poszukiwaną przez tę osobą informacją niż gdyby nie miała ona z nią związku. (Za: Wikipedia)

W skrócie chodzi o to, że reklama jest wyświetlana zgodnie z historią wyszukiwania danego użytkownika, jego zainteresowaniami i cechami demograficznymi. Teoretycznie powinna więc być ona dla niego interesująca. W praktyce – trzeba mieć duży ruch na blogu, by taka reklama wygenerowała konkretny przychód. Najlepiej skorzystać z Google AdSense – jest to największa i najbardziej znana sieć reklamowa.

Współpraca reklamowa

Reklamy możesz pozyskiwać także bezpośrednio od firm czy partnerów. Ale to znowu wymaga wiele wysiłku: znalezienie partnerów, przygotowanie, oferty, nawiązanie kontaktu itp. Najbardziej popularną formą współpracy (w szczególności dla małych blogów) jest barter, czyli wymiana wpisu promocyjnego za produkt. Co prawda nie zarabiamy bezpośrednio, ale podnosi to wiarygodność bloga w oczach innych, potencjalnych partnerów.

Programy afiliacyjne

Programy afiliacyjne, określane także jako programy partnerskie, to specjalne umowy, w których sprzedawca (reklamodawca) płaci właścicielowi strony internetowej (afiliantowi) prowizję z tytułu wygenerowania ruchu. Właściciel witryny na swojej stronie umieszcza linki do strony sprzedawcy (najczęściej kryjące się pod formą obrazkową), a następnie otrzymuje (z reguły w rozliczeniu miesięcznym) wynagrodzenie zgodnie z umową zawartą ze sprzedawcą. (Za: poradnikprzedsiebiorcy.pl)

Taki program partnerski ma np. Ceneo. Taka forma reklamy pasuje do blogów, które publikują recenzje produktów, sprzętów itp.

Sprzedaż własnych produktów i usług

Świetnym sposobem na zarabianie na blogu jest stworzenie swoich własnych produktów i/lub usług. W moim przekonaniu jest to mniej nachalne niż sztampowa reklama, banerki itp. O jakie produkty/usługi chodzi? Mogą to być szkolenia, warsztaty, prelekcje, e-booki, szkolenia i kursy online, grafiki. Możesz nawet oferować swoim czytelnikom spotkanie z Tobą – konsultacje związane z tematyką bloga. Oczywiście przygotowanie takiej oferty wymaga dużo czasu i wysiłku. Jednak raz przygotowany e-book czy kurs będzie zarabiał dla Ciebie w dłuższej perspektywie. O ile oczywiście będzie to wartościowa rzecz dla czytelników.

Możesz także zaproponować swoje usługi innym portalom, blogom, stronom www i pisać dla nich jako freelancer.

Sposoby zarabiania na blogu – jak się do tego przygotować?

Kiedy możesz zacząć zarabiać na blogu?

Sporo osób szuka odpowiedzi na pytanie, od jakiej liczby unikalnych wejść na bloga można zacząć na nim zarabiać. Od jakiego pułapu warto zaczynać rozmowy z partnerami i firmami. Odpowiedź jest taka, że nie ma konkretnej, ilościowej bariery wejścia. Blogi z małą liczbą wejść, ale z aktywną społecznością na Facebooku czy Instagramie też mają szansę na współpracę biznesową. Wszystko zależy od tego, do kogo kierujemy ofertę współpracy. Ważne jest także to, w jaki sposób to robimy. W każdym razie na pewno warto postawić na promocję bloga, a nawet w nią zainwestować, jeśli chcemy na nim zarabiać.

Ważnym elementem strategii zarabiania na blogu jest także koszt prowadzenia bloga. Pomijam takie kwestie jak hosting i własna domena, bo to podstawy. Jeśli chcesz zarabiać na blogu konieczna jest inwestycja w profesjonalny wygląd, logo, sesję zdjęciową. Tak inwestycja zwróci się wielokrotnie w przyszłości.

Ewa Ropela podczas Strefy Blogera dała nam jeszcze takie oto rady:

  • Poznaj dokładnie swoich czytelników – tutaj przyda Ci się narzędzie persony
  • Stwórz swój model biznesowy opierając się na Business Model Canvas – jest to narzędzie (szablon) służące do rozwijania nowych pomysłów biznesowych. Na bloga (jeśli chcesz zarabiać) musisz spojrzeć jak na biznes. Wypełnienie Business Model Canvas pomoże Ci podejść bardziej biznesowo i profesjonalnie do bloga
  • Buduj swój autorytet – np. bywając na konferencjach branżowych i eventach dla blogerów
  • Miej umiar – nie wrzucaj kilkunastu banerków, popupów i reklam na stronę
  • Najpierw dostarczaj treści, potem myśl o kasie. Zasada jest taka: Daj, daj, daj – a dopiero potem zaproponuj kupno
  • Analizuj, wyciągaj wnioski, pivotuj (pivotuj czyli zmieniaj kierunek działań). Nie bój się zmian. Jeśli coś nie działa – spróbuj czegoś innego
  • Cały czas rozwijaj swojego bloga – będziesz zarabiał więcej

Jak zaprosić markę do współpracy?

Na grupach dla blogerów co jakiś czas wyśmiewane są zaproszenia do współpracy wysyłane przez blogerów. Zauważyłam, że wiele osób prowadzących firmy zwraca dużą uwagę na formę tych zaproszeń. Jak więc odezwać się do firmy nie narażając na obśmianie w mediach społecznościowych?

  • Nie pisz jednego gotowca do wszystkich
  • Pamiętaj o podstawach kulturalnej komunikacji – napisz maila, który zacznie się od Dzień dobry albo Szanowni Państwo. Przedstaw się i napisz coś o swoim blogu. Nie pisz: cześć, może jakaś współpraca
  • Pokaż, że wiesz coś na temat firmy, a na napisanie wiadomości poświęciłeś więcej niż pół minuty
  • Napisz co jesteś w stanie zaoferować i jakie są twoje oczekiwania wobec tej konkretnej firmy
  • Podpisz się imieniem i nazwiskiem, podaj maila i nr telefonu do siebie

Podsumowanie

Jak widać, jeśli chodzi o sposoby zarabiania na blogu – jest ich sporo. Ale nie ma nic za darmo. Do zarabiania na blogu należy się przygotować. Niejednokrotnie zainwestować własne środki, zanim uda nam się zbudować bazę klientów i gromadzić przychody. A do tego cały czas tworzyć nowe, wartościowe teksty dla czytelników. Nie jest to proste, ale nagrodą może być to, że będziesz zarabiał porządne pieniądze dzięki swojej pasji. A to jest naprawdę bezcenne.

Powiązane wpisy

Mniej wolniej lepiej. 7 prostych przepisów na to jak mieć mniej, żyć wolniej i czuć się lepiej
Dołącz do newslettera! Otrzymasz eBooka o minimalizmie. Raz na jakiś czas wyślę Ci powiadomienie o nowych wpisach.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )