Najlepsze miejsce dla bloga. Przewodnik dla początkujących

Najlepsze miejsce dla bloga

Niedawno miałam okazję prowadzić wykład w Strefie Startup Gdynia w ramach Strefy Blogera. Zostałam poproszona o to, aby opowiedzieć początkującym blogerom jakie jest najlepsze miejsce dla bloga. Było to dla mnie spore wyzwanie, bo od wielu lat wierna jestem WordPressowi i w sumie nie orientuję się w innych serwisach dla blogerów. A powinnam. Dlatego to doświadczenie potraktowałam właśnie jako okazję do rozeznania się, co w blogowym świecie się zmieniło, odkąd porzuciłam Joomlę i związałam się z WordPressem na dobre.

Jak wybrać najlepsze miejsce dla bloga

Odpowiedź na pytanie o najlepsze miejsce dla bloga nie jest prosta. Zależy od kilku czynników, które warto wziąć pod uwagę. Zanim rzucisz się w odmęty internetu – najpierw zrób krok do tyłu i pomyśl o czym chcesz pisać, jak często i dla kogo. To bardzo ważne! Przyda się także refleksja dotycząca tego, jaką formę i charakter mają mieć Twoje wpisy. Poradnikowy, humorystyczny, profesjonalny, a może chcesz publikować głównie zdjęcia? Przede wszystkim musisz jednak wiedzieć jaki jest cel Twojego bloga. Bez tego daleko nie zajedziesz.

Kolejna ważna sprawa – dobrze jest wiedzieć, jaki masz do dyspozycji budżet. Jeśli w ogóle go masz. Dobrze jest też zastanowić się, czy jesteś gotów uczyć się HTMLa/CSSa i innych technologii, czy po prostu chcesz dodawać treści szybko i bezboleśnie, nie zagłębiając się w technikalia. Ja zawsze powtarzam, że prowadzenie bloga może być bezbolesnym wejściem w branżę IT – w szczególności dla osób, które boją się, czy sobie poradzą. Wiem jednak, że nie każdy ma takie ambicje. I to też jest ok.

Odpowiedzi na powyższe pytania będą determinowały, gdzie najlepiej blogować. Zapisz je więc sobie i przemyśl dobrze. To jest ten moment, w którym definiujesz czym dla Ciebie jest blog, blogowanie, bloger. Może zamiast bloga wystarczy Ci profil na Instagramie?

Najlepsze miejsce dla bloga – dwie ścieżki

Jako bloga możesz zasadniczo używać 2 narzędzi:

  • CMS – Content Managment Syctem czyli System Zarządzania Treścią, jakim jest np. WordPress
  • Social Media, np. Facebook, Instagram, Youtube

Ta druga ścieżka ma ten plus, że jest darmowa (w teorii). Do tego korzystania z mediów społecznościowych łatwo się nauczyć – do tego zostały zaprojektowane! No i od razu mamy zasięgi. Co jest minusem? Twoje treści nie należą do Ciebie! Możesz wklejać różne formułki na swoim wallu, ale jeśli Markowi zechce się skasować Facebook’a czy Instagram – Twoje treści przepadają razem z nimi. Chociaż to mało prawdopodobny scenariusz.

Platformy dla blogerów

Ok, załóżmy, że jednak chcesz prowadzić swojego własnego bloga, a nie wyłącznie profil w mediach społecznościowych. Co masz do wyboru?

blogger.com

Jedna z popularniejszych platform dla blogerów, należy do Google’a. Plusy – możesz używać za darmo, masz podgląd wyglądu bloga na urządzenia mobilne, można podpiąć swoją domenę. Minusy – mało motywów, niewygodny panel edycji, teoretycznie można edytować HTML, ale ja bym się bała – panel edycji wygląda bardzo zniechęcająco.
Dla kogo? No właśnie sama nie wiem, skąd taka popularność – opcje te same, co w WordPressie, a zdecydowanie trudniej się tego używa. Chodzą plotki, że ponieważ narzędzie należy do Google’a, to lepiej się pozycjonuje, ale ja w to nie wierzę. Inaczej każda firma by miała takiego bloga.

 

blox.pl

To nasz rodzimy produkt – należy do portalu gazeta.pl.
Minusy – tylko trzy szablony! Nie mamy więc dużych możliwości, jeśli chodzi o wyróżnienie się pośród innych blogerów. Plusy – bardzo prosty w obsłudze panel.
Dla kogo? Chyba tylko dla leniwych osób, którym nie zależy na wyglądzie, a chcą szybko i łatwo dodawać treści.

wix.com

Plusy – możliwość zaprojektowania wyglądu bloga przez Sztuczną Inteligencję – po wprowadzeniu przez nas najważniejszych informacji o charakterze bloga.
Minusy – reklama wix.com na górze strony, straszne spamowanie z ich strony po założeniu bloga – zdarza się, że przychodzą 3 maile pod rząd.
Plusy – podłączenie własnej domeny jest bezpłatne.
Dla kogo? Dla ludzi bez wyczucia estetycznego, którzy chcą, żeby wygląd bloga ktoś im zaprojektował.

tumblr.com

Hmm… Sama nie wiem, czy to platforma blogowa czy społecznościówka. Chyba nie jestem demograficznie grupą docelową. Dla kogo jest ta platforma? Dla osób, które interesują się manga, komiksami, tematami specyficznymi dla wąskich grup odbiorców, i chcą publikować głównie materiały wizualne.

Medium.com

Od jakiegoś czasu zdobywa coraz większą popularność. Medium to portal, gdzie można przeczytać bardzo ciekawe teksty, ale można też publikować własne. Plusy – bardzo dobre zasięgi, łatwość dodawania wpisów. Zakładasz konto i wrzucasz tekst. Proste! Minusy – teksty nie należą do Ciebie. Dla kogo? Dla osób, które chcą budować swoją markę osobistą w jakiejś branży.

WordPress.com

Plusy – wygląd (mamy wiele motywów do wyboru), duża społeczność, łatwość korzystania z platformy. O tym jak założyć bloga na WordPress.com już kiedyś pisałam i nadal jest to dość proste i bezbolesne. Import/export – jak już się nauczysz, możesz przenieść treści z bloga na wyższy poziom, czyli na WordPress.org.
Minusy – za własną domenę trzeba płacić. I to dużo. W wersji darmowej mogą pojawiać się na Twoim blogu randomowe reklamy. Dla kogo? Dla blogerów, którzy chcą się rozwijać.

WordPress.org

Może Cię to zaskoczyć, bo o WordPressie już pisałam. A jednak to coś innego, niż WordPress.com. Na tej stronie przeczytasz jakie są dokładnie różnice między tymi dwoma rozwiązaniami. W skrócie – WordPress.org to oficjalna strona WordPressa, z której można pobrać pliki do uruchomienia programu. WordPress.com to usługa świadczona przez WordPressa. Dostajesz za darmo kawałek ich serwera z zainstalowanymi już plikami.

Jeśli chcesz założyć własnego bloga, a przy tym zdobyć trochę niezależności – najlepszym rozwiązaniem będzie blog na własnym hostingu i do tego właśnie przyda się wordpress.org – tam możesz za darmo pobrać pliki WordPressa i zainstalować je w dowolnym miejscu. Minusem jest oczywiście to, że musisz mieć kupiony hosting oraz domenę. Warto poświęcić trochę czasu na wybór najlepszego usługodawcy. Ja korzystam z firmy The Camels i jestem bardzo zadowolona. Jeśli nie jesteś jeszcze gotowy/gotowa, aby pochwalić się blogiem w internecie, możesz go założyć na swoim serwerze lokalnym.

Czego warto się uczyć, żeby zostać blogerem/blogerką?

Podczas spotkania w Strefie Blogera mówiłam też nieco o tym, jakie umiejętności techniczne (i nie tylko) warto jest doskonalić, aby być jeszcze lepszym blogerem.

Techniczne

HTML + CSS, JavaScript – możesz podszkolić się z nich np. na stronie Codecademy.
PHP – język programowania, którym napisany jest WordPress.
Grafika – np. Canva, Snapseed, a dla bardziej ambitnych Photoshop.

Nie tylko techniczne

Można powiedzieć, że blogowanie to dziedzina wymagająca interdyscyplinarnych umiejętności. Do prowadzenia bloga przyda się wiedza z zakresu:

SEO – Search Engine Optimization – działania, które sprawiają, że Twój blog będzie wyświetlany na wyższych pozycjach wyników wyszukiwarki. Jeśli masz WordPressa – polecam wtyczkę Yoast SEO.
Content – warto zainteresować się najlepszymi praktykami, jeśli chodzi o tworzenie wartościowych treści.
Wrażliwość estetyczna – ciężka do zdefiniowania, ciężko się jej nauczyć, ale jednak bardzo się przydaje. W prowadzeniu bloga jak i promowaniu go w mediach społecznościowych. Pamiętajcie, że wygląd naprawdę ma znaczenie!
Interakcje – żaden blog nie jest wyspą. Razem tworzymy sieć – na tym polega budowa internetu. Przy blogowaniu przyda się zatem umiejętność nawiązywania relacji zarówno online jak i offline
Dyscyplina – blogowanie to ciężka praca. Eksperci zawsze powtarzają, że aby osiągnąć sukces w tej dziedzinie, trzeba publikować wartościowe treści i robić to często. Bez samodyscypliny i wytrwałości graniczącej z uporem się nie da.

Czy masz jakieś pytania dotyczące tego jak zacząć? A może chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami z początków blogowania? Lub znasz inne, najlepsze miejsce dla bloga? Komentarze są do Twojej dyspozycji!

Jak pisać teksty na bloga, które pokocha Twój czytelnik
Dołącz do newslettera! Otrzymasz bezpłatnego PDFa na temat tworzenia treści na bloga. Raz na jakiś czas wyślę Ci także powiadomienie o nowym wpisie.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )