WordPress / Zacznij pisać

Publikowanie treści w internecie. Praktyczne wskazówki

2015-04-16

Tagi: , ,

15 kwietnia miałam okazję prowadzić warsztaty Publikowanie treści w internecie w ramach projektu Teatr z bliska. Podczas warsztatu humaniści (inaczej mówiąc: nie programiści) poznali podstawowe kwestie związane z publikowaniem w sieci. Dowiedzieli się, jak pisać poprawnie. Jak założyć bloga na WordPressie. Oraz jak dostosować pisane teksty do wymogów SEO, tak aby strona miała szanse pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania. Na potrzeby uczestników warsztatu (i nie tylko) postanowiłam zebrać tutaj kilka najważniejszych informacji.

Publikowanie treści w internecie – ogólne zasady

Uwaga czytelnika w internecie jest bardzo krótka. Bardzo dużo osób zamiast czytać, skanuje tekst, wodząc wzrokiem po ekranie jak gdyby pisał literę F. Dlatego właśnie teksty on-line powinny być odpowiednio sformatowane, aby nie znudzić czytelnika. Różne są zdania na temat tego, jak długi (czy też jak krótki) powinien być tekst. Moim zdaniem minimum dla wpisu na blogu to 300 słów. Są tacy, którzy uważają, że tekst powinien mieścić się na 1 ekranie. Jeśli napisałeś za długi tekst (1000 słów i więcej) może warto zrobić z niego dwa oddzielne wpisy?

Na pewno warto podzielić tekst w tradycyjny sposób: tytuł, lead i treść główna. Tytuł nie powinien być dłuższy niż 70 znaków (tyle widzi Google). Lead, czyli krótki akapit wprowadzający lub streszczający całość, można oddzielić na stronie głównej, jeśli wasz blog wyświetla wyjątki z wpisów. Warto postarać się, żeby tytuł oraz lead przyciągały uwagę czytelnika. W treści głównej tekst powinien być podzielony na akapity. Powinien zawierać wyróżnienia – pogrubienia, podkreślenia, dodatkowy kolor itp. Ale uważajcie, bo łatwo z tym przesadzić.

Blok tekstu można także rozbić wizualnie za pomocą WordPressowych cytatów.

Warto w tekście umieścić nagłówki (śródtytuły), wyliczenia (nie dłuższe niż 7 punktów), oraz media: zdjęcia i filmiki. Oczywiście związane z treścią wpisu. Starajmy się używać prostego języka, zdania i paragrafy powinny być raczej krótkie. Używaj częściej strony czynnej niż biernej. Pisz tak jak mówisz – naturalnie! Bez wymądrzania się, trudnych słów, słownictwa specjalistycznego, skrótów czytelnych tylko dla ciebie.

Jeżeli content jest królem, to królową jest konsekwencja. Warto spisać sobie własny kodeks. Zawierający pisownię nazwisk (bold czy kursywa), tytułów (cudzysłów czy kursywa – nigdy razem!), nazw własnych, dat itd. Spisz swoje zasady i trzymaj w panelu WordPressa jako szkic wpisu – sięgajcie do niego gdy tylko macie wątpliwości.

Co to jest WordPress(.com)?

Strona, którą czytasz, powstała dzięki istnieniu otwartego, bezpłatnego systemu do zarządzania treścią, jakim jest WordPress. Zawsze zachęcam wszystkich, aby zaczęli od WordPressa, a jeśli mają bloga gdzie indziej – aby przenieśli go właśnie na WP. Dlaczego? WordPress jest bardzo intuicyjnym narzędziem, nawet taka humanistka jak ja sobie z nim poradzi. Wiele osób gubi się jednak w rozróżnieniu, który WordPress jest odpowiedni do ich potrzeb. W sieci istnieją przecież dwa systemy: wordpress.org i wordpress.com. Temu rozróżnieniu poświęciłam osobny wpis, który przeczytasz TUTAJ.

Aby założyć bloga na WordPressie (w wersji 100% bezpłatnej) wystarczy ci komputer, dostęp do internetu i adres mailowy. Na stronie wordpress.com klikamy „create website”, wybieramy główny obszar tematyczny, układ strony (później można go zmienić, więc bez obaw) oraz motyw (wygląd strony też będzie można później wybrać spośród 300 darmowych motywów). Wpisujemy domenę, czyli adres, po którym nasi czytelnicy trafią do nas. Na koniec wybieramy pakiet (ten za 0$), wpisujemy nasz adres e-mail i wybrane hasło, i już – mamy naszego pierwszego bloga!

Publikowanie treści w internecie a SEO

Nie tylko ludzie oglądają twoją stronę! Jeśli chcesz, aby czytelnicy znaleźli twoją stronę, na początek zastosuj kilka podstawowych zasad:

  • Publikuj unikalne (czyli własne, kopiowanie nie pomoże), wartościowe treści i rób to regularnie (i często)
  • Budowa strony – metatagi (description, keywords), nagłówki, znaczniki alt – te miejsca nie powinny zostać puste
  • Daj możliwość interakcji – linki do mediów społecznościowych, możliwość lajkowania, udostępniania i komentowania
  • Używaj słów kluczowych

Bonus – jak pisać lepiej?

  • Czytaj i pisz codziennie
  • Zrób rozeznanie (research) tematu
  • Szkic na brudno >>> “freewriting”
  • Poprawiaj, poprawiaj, poprawiaj
  • Daj się wyspać twojemu tekstowi
  • Nie opowiadaj – pokazuj
  • Bądź sobą! Bądź odważny/odważna!
Jak pisać teksty na bloga, które pokocha Twój czytelnik
Dołącz do newslettera! Otrzymasz bezpłatnego PDFa na temat tworzenia treści na bloga. Raz w tygodniu wyślę Ci także powiadomienie o nowym wpisie.
1 likes