Blogowanie / Zacznij pisać

Promocja bloga. Jak zaistnieć w internecie?

2017-06-28

Tagi: , ,

Promocja bloga jest tak samo ważna, jak tworzenie wartościowych treści. Na moim blogu mało jest jednak tekstów dotyczących promocji. Głównie dlatego, że nie za bardzo się na tym znam. Cały czas jednak się uczę. Postanowiłam zatem podzielić się z Wami kilkoma patentami na promocję, które w czasie mojej blogowej przygody poznałam.

Promocja bloga – czy należy to robić?

To pytanie może wydawać się dziwne. Ale zauważyłam, że niektórzy blogerzy skupiają się wyłącznie na tworzeniu treści, ignorując kwestię promocji.

Wychodzą z założenia, że dobrych treści nie trzeba promować. Że ludzie sami się poznają na jakości. Dobra treść jest oczywiście niezbędna przy promocji. Co mam na myśli, pisząc dobra treść? Dodawane często i regularnie użyteczne treści. Co najmniej raz na tydzień-dwa tygodnie, zawsze tego samego dnia. Ale nie rozwiąże to wszystkich naszych problemów. Dla mnie najlepsza proporcja to 50% czasu poświęconego na tworzenie treści. 50% na media społecznościowe i promocję. Jeśli nie wypromujesz swojego super wpisu – i nikt go nie przeczyta – to czy on jest nadal super?

Yoast SEO

Niedawno, dzięki live’owi Oli Gościniak, zainstalowałam wtyczkę do WordPressa Yoast SEO. Zakochałam się w niej (we wtyczce!) z miejsca. Wtyczka pomaga w pozycjonowaniu naszego bloga (o tym napiszę niebawem). Dba o to, by pojawiał się on wysoko w wynikach Google’a. Jeśli interesuje Cię ten temat – Ola ma bezpłatny poradnik Skonfiguruj Yoast SEO oraz niedrogi kurs online Opanuj SEO.

Ale wtyczka ta pomaga także w redagowaniu tekstu. Pomaga odpowiednio nasycić go frazami kluczowymi. Unikamy zbyt długich zdań czy akapitów. Przypomina nam o używaniu nagłówków czy odpowiednio opisanych grafik. Używam jej krótko, ale uważam, że jest to obowiązkowa pozycja dla każdego właściciela bloga na WordPressie.

Promocja bloga w mediach społecznościowych

Naprawdę warto założyć fanpage dla bloga. Fanpage daje o wiele więcej możliwości niż konto prywatne na Facebook’u. Możesz planować posty, śledzić statystyki. Nie mówiąc o kreowaniu wizerunku i wzmacnianiu rozpoznawalności. Dobrze prowadzony fanpage kształtuje bardziej profesjonalny wizerunek bloga.

Dobrze mieć strategię obecności w mediach społecznościowych. Słowo strategia brzmi poważnie, ale wystarczy na jednej kartce rozpisać sobie pewne zasady i już. Ustal z jakich kanałów chcesz korzystać. Jakie najlepiej pasują do Twojego bloga. Nie musisz być wszędzie! Zapisz sobie, co i jak często wrzucasz na poszczególne media. Ja zapisuję to w tabelce w excelu – planuję cały miesiąc wprzód.

Na Facebooku staram się publikować raz dziennie, od poniedziałku do piątku. Staram się, żeby treści były różnorodne. Żeby poza linkami do mojego bloga coś jeszcze tam się pojawiało. Chcę także aktywizować osoby obserwujące fanpage. Na Instagramie wrzucam treści raczej spontanicznie, ale zawsze w opisie profilu umieszczam link do najnowszego wpisu. Jestem też na Twitterze, Linkedinie i Google Plus. Ale tam wrzucam tylko linki do nowych wpisów i na tym się kończy moja działalność. Czasem wrzucę coś na Twittera, ale te trzy media nadal są dla mnie zagadką. Póki co skupiam się na rozkręcaniu FB i Instagrama. Na resztę (być może) przyjdzie czas.

Co publikować w mediach społecznościowych (na Facebooku)

Adrian Kwiatkowski podczas Blog Conference Poznań powiedział, że nie należy robić słupa ogłoszeniowego ze swojego fanpage’a. W pełni się z nim zgadzam! Dobrze sprawdza się zadawanie pytań, miksowanie różnych treści: infografiki, teksty, notatki, zdjęcia (zwłaszcza selfie!). U mnie najlepsze zasięgi mają spontaniczne treści, o pozytywnym wydźwięku, historie osobiste, back-stage story itp. Goły link do bloga ma kiepskie zasięgi. Skuteczniejsze jest zdjęcie połączone z opisem, emoji i linkiem w treści. Zadbaj też o to, aby linki wyświetlały się prawidłowo. Facebook ewidentnie woli zdjęcia niż linki. Wiem też, że lubi filmy nadawane na żywo, ale ja jeszcze nie mam ani odwagi, ani pomysłu na takie treści.

Zastanów się, co jest dla Twoich czytelników wartościowe i takie treści zaproponuj im na fanpage’u. Śledź w swoim panelu na FB zachowania odbiorców. Jakie treści i formy postów mają największe zasięgi.

Czego nie robić na Facebook’u?

Nie wrzucaj samego linka do bloga, bez słowa komentarza, zachęty… To wygląda na lenistwo i zbiera mało reakcji. Nie wrzucaj filmików z YouTube – Facebook się z nimi nie lubi. Nie spamuj mało istotnymi kwestiami. Nie usuwaj i nie ignoruj komentarzy.

Jak cię widzą, tak cię piszą

Guy Kawasaki w książce Jak cię widzą, tak cię piszą, (którą bardzo polecam) tak pisze o promowaniu swojej marki w mediach społecznościowych:

Zadaniem profilu jest zachęcenie ludzi do śledzenia Twojej aktywności w mediach społecznościowych. Powinien dawać poczucie, że jesteś sympatyczny, wiarygodny i kompetentny. W awatarze profilu pokaż twarz – potwierdza to Twoją tożsamość, ugruntowuje Twój wizerunek. Używaj jednego zdjęcia na różnych platformach. Zwiększysz swoją rozpoznawalność.

Używaj kalendarza redakcyjnego: excel, gogle docs, kalendarz hubspot, buffer, sprout social, hootsuite.

Udostępniaj posty kolegów. Udostępniaj to, co już jest popularne. Korzystaj ze świąt. Korzystaj z treści generowanych przez użytkowników. Staraj się publikować treści wartościowe i bądź w tym odważny. Nastaw się na wizualność. Korzystaj z Canvy. Dodaj przyciski udostępnienia na swoim blogu. Zachęć ludzi do obserwowania siebie.

Ucz się od innych blogerów

Ja cały czas podglądam, co dzieje się w blogosferze i uczę się od lepszych ode mnie. Na moim fanpage’u zadaję regularnie pytania. Zapytałam też naturalnie o najlepsze rady, jeśli chodzi o promowanie blogów. Oto jakie odpowiedzi dostałam:

Asia Brom z bloga Wanna Pełna Zombie: Ja promuję bloga przede wszystkim na Facebooku. Staram się regularnie prowadzić fanpage. Obserwuję inne profile blogowe zbliżone do mojej tematyki i staram się aktywnie uczestniczyć w życiu „mojego” skrawka blogosfery. Lubię być na Twitterze, ale ten portal nie konwertuje tak dobrze. Zresztą Twitter jest bardziej pod personal branding niż promocję bloga. Poza tym staram się bywać na imprezach dedykowanych mojej tematyce – czyli popkulturze. Na konwenty staram się jeździć jako prelegentka.

Piotr Peszko z bloga 2.edu.pl: Fanpage, grupa, podcast, newsletter, konferencje, stopka w mailach, instagram, twitter, linkedin, slideshare, YouTube. Tak to mniej więcej wygląda u mnie, ale największy ruch generuje Google na kilkanaście fraz kluczowych. Do Social Mediów korzystam z Meet Edgar, podcast robię dla fanu, a resztę wcale nie jakoś mega regularnie.

Buduj zaangażowanie czytelników

Ale o tym już kiedyś pisałam TUTAJ.

Bywaj tu i tam

Promocja bloga może odbywać się nie tylko w internecie, ale też w tzw. realu. Bloger (chcąc, nie chcąc) jest osobą publiczną. Bez pojawiania się na konferencjach, warsztatach czy spotkaniach ciężko się wyróżnić w tłumie piszących osób. Relacje budowane twarzą w twarz są z reguły trwalsze, niż wymuszone lajki i komentarze na link-party. Oczywiście nie ma nic złego w udziale w link-party. Jednak trzeba wiedzieć, że taka forma promocji nie przyniesie nam wielu wiernych czytelników tak od razu. Trzeba długo i regularnie brać w nich udział, aby dotrzeć w końcu do swoich odbiorców.

Promujesz bloga, czy nie masz na to czasu? Promocja bloga w jakich kanałach działa najlepiej? Jeśli masz jakieś inne patenty – wpisz je w komentarzach!
Jak pisać teksty na bloga, które pokocha Twój czytelnik
Dołącz do newslettera! Otrzymasz bezpłatnego PDFa na temat tworzenia treści na bloga. Raz w tygodniu wyślę Ci także powiadomienie o nowym wpisie.
3 likes
  • Bardzo przydatny wpis. Powoli zaczynam stosować się do tych wszystkich wskazówek ale mam jedną wątpliwość. W tekście od Guya Kowalskiego jest kilka słów o tym, by w avatarze profilu w SM znajdowało się zdjęcie – ja z tego zdjęcia zrezygnowałam na rzecz logo, jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

    • Dzięki! Miło mi to słyszeć :)

      Co do logo/zdjęcie – nie jestem jakimś super ekspertem w tej dziedzinie, ale do mnie chyba bardziej jednak przemawiają profile ze zdjęciem. Jeśli to jest blog osobisty (duże marki oczywiście mają logo) to chcę wiedzieć, jak ta osoba wygląda. Ty jako autor jesteś „twarzą” swojego bloga. Logo jest dla mnie chłodne i mało osobiste. Można je dać np. w zdjęciu w tle, używać na grafikach itp. A w profilowym dałabym jednak twarz autorki :)

  • U mnie to przedewszystkim Facebook, jakoś na nim jest mi najłatwiej działać. No i uwielbiam planowanie postów, robi za mnie całą robotę ;)

    • Ja tak samo! Uwielbiam to uczucie, kiedy widzę, że mam w panelu zaplanowanych kilkanaście postów do przodu :D

  • Zaskoczyłaś mnie stwierdzeniem, że FB nie lubi filmików z You Tube – u mnie w ostatnim czasie właśnie filmik z Derekiem Redmondem na Dzień Ojca wykręcił jeden z większych zasięgów – chociaż przyznaję, nie największy. Myślę, że ogromne znaczenie ma to, ile dany post ma reakcji i inne niż like – typu serduszka – ważą więcej.

    • To dobrze wiedzieć, że jednak FB nie jest tak do końca obrażony na YT :) będę musiała w takim razie przetestować jakiś filmik. Chociaż pewnie wiele zależy od tego, co to za film, jaki masz fp oraz ile osób go obserwuje :) No i na pewno reakcje mocno podnoszą zasięgi…

  • Pingback: Sposoby zarabiania na blogu. Wszystko, co musisz wiedzieć | GajaPisze.pl()

  • Pingback: Firma w social mediach. Podręcznik marketingu internetowego | GajaPisze.pl()

  • Pingback: Jak sprawić, aby czytelnik wrócił na bloga | GajaPisze.pl()