WordPress / Zacznij pisać

Kategorie i tagi. Czym się od siebie różnią?

2017-01-26

Tagi: , , , , ,

Kategorie i tagiPodczas różnych spotkań z blogerami – warsztatów czy konferencji – zawsze pada pytanie o różnice między WordPressowymi kategoriami i tagami oraz o to, jak ich używać. Te dwie rzeczy faktycznie mogą się mylić początkującym (i nie tylko) blogerom. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że powielają informację na temat zawartości wpisu. Jednak specjaliści od WordPressa wiedzieli, co kategorie i tagi robią.

Kategorie – jak rozdziały w książce

Wyobraź sobie, że twój blog to książka. Kategorie byłyby w niej tytułami rozdziałów. Kategorie to grupy oraz podgrupy, które służą porządkowaniu treści na blogu. Dzięki kategoriom twoi czytelnicy (oraz Google) będą wiedzieli, o czym jest twój blog. Są różne opinie na temat liczby kategorii na danym blogu. Ja na moim mam 3 kategorie i pokrywają się one z pozycjami w menu. Dla mnie ma to wymiar porządkujący i mam nadzieję, że także dla moich czytelników jest dość logiczne. Jedno jest pewne – jeden wpis powinien należeć do jednej kategorii. Jeśli twój wpis pasuje do kilku kategorii – być może należałoby zmienić ich strukturę lub zastosować kategorię nadrzędną. Kategorie można bowiem hierarchizować – to znaczy dodawać podkategorie do kategorii nadrzędnej.

Liczba kategorii zależy od charakteru twojego bloga. Nie jest jednak dobrze mieć zbyt dużo kategorii. Dobrą praktyką jest publikować wpisy regularnie dla każdej z kategorii. Tak aby żadna z nich nie wydawała się czytelnikowi pusta, dawno nie aktualizowana. Dobra wiadomość jest taka, że nazwy kategorii można zmieniać. Cały czas możesz zmieniać i ulepszać strukturę swoich kategorii na podstawie obserwacji czytelników i tematów, które są najpopularniejsze.

Tagi – prawie jak słowa kluczowe

Kodeks WordPressa określa je mianem mikro-kategorii. Jeśli blog jest książką, a kategorie spisem treści, to zbiór tagów byłby indeksem pojęć, umieszczanym na końcu książki. Tagi (tag to po angielsku etykieta) opisują w szczegółowy sposób tematykę każdego wpisu. Tagów nie hierarchizujemy jak kategorii – to znaczy, że każdy tag ma równorzędną wartość w stosunku do pozostałych. Możesz opisać każdy swój wpis na blogu dowolną liczbą tagów. Celem tagów jest powiązanie wpisów ze sobą. Według większości poradników dobra liczb tagów mieści się między 5 a 10.

Kategorie i tagi. Jak ich poprawnie używać?

Dodając wpis na bloga, należy koniecznie dodać go do jednej z kategorii oraz opatrzyć go wybranymi tagami. Jeśli nie przypiszesz wpisu do żadnej kategorii, zostanie on z automatu umieszczony w kategorii „Uncategorized”. Nie wygląda to dobrze. Tagi z kolei nie są wymagane. Mimo to warto oba parametry uzupełniać. Nie tylko pomaga to w pozycjonowaniu naszego bloga. Umożliwia też sprawne poruszanie się po stronie. Mogą podążać tylko za tematami, które ich interesują. Dzięki kategoriom i tagom łatwiej nam zatrzymać czytelnika na blogu. Przydają się one także, jeśli stosujesz na blogu wtyczkę wyświetlającą wpisy o zbliżonej tematyce. Na ich podstawie program wybierze teksty.

Kategoriami i tagami zarządzamy w panelu administratora, w części WpisyKategorie oraz Tagi. W edycji kategorii możemy tworzyć, edytować poszczególne kategorie, dodawać ich opisy, a także je hierarchizować i usuwać. W przypadku tagów jest podobnie, nie mamy tylko możliwości hierarchizowania ich. Nowe kategorie i tagi możemy dodawać także na bieżąco podczas tworzenia wpisu w części na prawo od edytora tekstowego.

Podsumowanie

Kategorie w ogólny sposób określają tematykę postów, natomiast tagi to etykietki dotyczące konkretnych, szczegółowych zagadnień. Np. recenzja filmu może należeć do kategorii recenzje (dodatkowo ewentualnie do podkategorii film). I być opatrzona tagami zawierającymi gatunek, nazwiska aktorów itp. Wszystko tak naprawdę zależy od tematyki i charakteru twojego bloga. Ważne jest jednak, aby pierwszą wersję struktury kategorii zaprojektować sobie jeszcze w momencie tworzenia bloga. Może to uchronić przed utonięciem w gąszczu wpisów na późniejszym etapie.

Jakie macie pomysły na uporządkowane kategorie i tagi na Waszych blogach? Ile tagów powinno być przy jednym wpisie? Zapraszam do komentowania!
Jak pisać teksty na bloga, które pokocha Twój czytelnik
Dołącz do newslettera! Otrzymasz bezpłatnego PDFa na temat tworzenia treści na bloga. Raz w tygodniu wyślę Ci także powiadomienie o nowym wpisie.
1 likes
  • fajny wpis :) pomocny! a powiedz, co z publikowaniem tych tagów – albo raczej tagowej chmury? :) ma sens?

    • Cieszę się :)
      Co do chmury tagów – moim zdaniem to jest taki wizualny ozdobnik, fajnie wygląda na stronie, ale czy coś daje, jakąś konkretną wartość – ciężko powiedzieć. Pewnie trzeba by indywidualnie mierzyć – w Google Analytics – czy ludzie klikają w tagi.

  • Fajnie, dowiedziałam się kilku nowych rzeczy – np. że tagów powinno być 5-10. Zawsze dawałam mniej. Dzięki :)

    • Cieszę się, że się przydało. A tak BTW – kiedyś też dawałam mniej, odkąd opracowałam ten wpis staram się dawać więcej. Człowiek całe życie się uczy :)

  • Szkoda, że nie trafiłam tu już na początku mojej podróży blogowej :) Dobrze, że teraz będzie mi z Tobą łatwiej :)

    • Miło mi! :)
      A zaczynać można więcej niż raz, przynajmniej z blogami jest taki komfort :)

  • Pingback: {Gaja pisze} » W życiu nie chciałabym być autorką tych blogów!()

  • Pingback: {Gaja pisze} » Czwarte urodziny gajapisze.pl!()

  • Pingback: {Gaja pisze} » Dlaczego (i dla kogo) WordPress jest najlepszy?()