Jak sprawić, aby czytelnik wrócił na bloga

Jesteś zapisany/zapisana do kilku grup dla blogerów na Facebooku. Bierzesz udział w link party. Wrzucasz link do nowego tekstu. Kilka osób klika w link, odwiedza stronę, wychodzi z niej… po czym nigdy nie wraca. Statystyki stoją w miejscu. Jak zmienić ten scenariusz? Jak sprawić, aby czytelnik wrócił na bloga?

Co tam Panie w Google Analytics?

Przede wszystkim – zanim dowiesz się jak sprawić, aby czytelnik wrócił na bloga, zastanów się, dlaczego nie wraca. Przeczytał już wszystko? Może po prostu nie znalazł nic nowego. Zbadaj to w Google Analytics – zobacz, jaki jest stosunek wejść nowych do powracających użytkowników. Sprawdź, jak zachowują się nowi czytelnicy. Jakie teksty czytają, ile spędzają czasu na jednej stronie, kiedy wychodzą. W swoim panelu administracyjnym Google Analytics wejdź w sekcję ODBIORCY > ZACHOWANIE > NOWI A POWRACAJĄCY. Jako WYMIAR DODATKOWY możesz ustawić np. EKRAN WYJŚCIA.

Możesz poprawić te wpisy, po lekturze których czytelnik opuszcza Twojego bloga. Zostaw wezwanie do działania, link do innego, podobnego wpisu.

A może publikujesz na blogu zbyt rzadko? Pamiętaj o odpowiedniej częstotliwości publikowania. 1-2 teksty tygodniowo to ideał dla wielu blogów, ale wszystko zależy od tego, o czym i jak piszesz. Kluczem do sukcesu jest dopasowanie częstotliwości do preferencji Twoich czytelników. Poznaj ich potrzeby, ograniczenia. Czy mają dużo czasu czy są wiecznie zajęci?

Wartość ponad wszystko

Druga, równie ważna sprawa. Aby czytelnik wracał na Twojego bloga, musisz mu regularnie serwować ciekawe, pożyteczne treści. Takie, które w jego przekonaniu będą dla niego wartościowe. Aby takie teksty tworzyć, trzeba dobrze poznać czytelnika, lub opracować sobie model idealnego odbiorcy. Wszystko po to, żeby dowiedzieć się, czego szuka, czego potrzebuje i co go dręczy. Co lubi, co go rozśmiesza, wkurza itp. Idealnie jest, kiedy twój czytelnik po lekturze Twoich tekstów czuje się wzbogacony, nagrodzony. Wyobraź sobie więc go, zastanów się, co go trapi i czego szuka. A potem mu to daj. Jeśli będziesz się konsekwentnie trzymał tej strategii – czytelnicy będą wracali.

Strona przyjazna dla czytelnika

Zadbaj o to, aby czas ładowania strony był znośny. Pierwsze, co warto zrobić, to zoptymalizować zdjęcia – jeszcze przed wrzuceniem ich na bloga warto je zmniejszyć. Poddaj swojego bloga analizie narzędziem GT Metrix i spróbuj zastosować ich wskazówki. Część rzeczy, jak optymalizacja zdjęć, nie powinna przysporzyć Ci większych problemów.

Zadbaj o przejrzysty rozkład w menu, tak aby czytelnik łatwo znalazł to, czego szuka. Uporządkuj stronę, podziel teksty na kategorie. Poproś o opinię na temat nawigacji na Twojej stronie. To, że dla Ciebie jest ona przejrzysta, nie oznacza, że jest taka dla innych.

Pamiętaj, żeby zawsze odpowiadać na komentarze zostawiane przez czytelników na blogu. W ten sposób zwiążesz ich ze sobą. Jeśli pojawią się krytyczne komentarze – wiesz co robić. Nie ignoruj komentarzy, bo osoba komentująca może się już więcej na Twoim blogu nie pojawić. Każdy tekst kończ pytaniem, czymś, nad czym czytelnicy będą mogli się zastanowić. albo daj zapowiedź jakichś nowych treści.

Newsletter

Świetnym sposobem, aby czytelnik wrócił jest newsletter. Według niektórych poradników to najlepszy sposób. Pamiętaj, żeby nie prosić o zapisanie się do newslettera przy samym wejściu na stronę. Niech czytelnik przeczyta tekst, dowie się, o czym piszesz i kim jesteś. Wtedy będzie mógł ocenić, czy chce zapisać się na Twój newsletter. Dobrym sposobem jest ofiarowanie w zamian za zapisanie się do newslettera jakiejś wartościowej rzeczy. Publikacji, szablonu w PDFie, krótkiego kursu online itp…

Przy tworzeniu newslettera nie zapomnij o RODO!

Media Społecznościowe

Zadbaj o to, aby w widocznym miejscu na twojej stronie znajdowały się przyciski umożliwiające polubienie Cię w mediach społecznościowych. Dla bloga najlepiej załóż fanpage – będziesz miał/miała więcej możliwości, jeśli chodzi o planowanie i promowanie postów. Nie bój się promować bloga i przypominać o nowych wpisach na grupach tematycznych.

Powiązane wpisy

Zainstaluj wtyczkę, która pod każdym postem wyświetli czytelnikowi kilka propozycji tekstów o podobnej tematyce. Niech poruszanie się po blogu od tekstu do tekstu będzie łatwe i płynne.

Korzystaj z SEO

Jeśli masz bloga na WordPressie – zainstaluj wtyczkę Yoast SEO i optymalizuj swoje wpisy. Niech Twoi czytelnicy znajdą Cię w Google’u.

Linkowanie wewnętrzne

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne, czyli prowadzące do innych wpisów/stron na Twoim blogu. Dobrze wpływa to także na pozycjonowanie. W każdym wpisie powinno znaleźć się od 3 do 5 linków do innych tekstów na twoim blogu. Niech linki wyglądają na linki. Podkreślony tekst nie wygląda może zbyt estetycznie, ale jeszcze nikt nic lepszego nie wymyślił.

Stwórz swój własny serial na blogu

Jak sprawić, aby czytelnik wrócił na bloga? Obiecaj mu kolejne części wpisu na dany temat. Stwórz cykl wpisów, zapowiedz, kiedy pojawią się kolejne części i czego można się po nich spodziewać.

Wpisy gościnne

Publikuj u innych blogerów. Oczywiście takich, którzy piszą na temat powiązany z twoim. Utrwalisz w ten sposób świadomość na temat istnienia Twojego bloga. Przypomnisz się osobom, które być może kiedyś były u Ciebie, a teraz szukają podobnych informacji na innych blogach. Nie zapomnij tylko umieścić we wpisie adresu swojej strony.

Stwórz unikalny styl

Znajdź swoją niszę lub pisz na temat w inny sposób, niż inni. Jeśli Twoim tematem jest popularne w blogosferze zagadnienie – postaraj się spojrzeć na nie pod innym kątem.

Wpis podsumowujący

Stwórz co jakiś czas wpis podsumowujący kwartał lub miesiąc, w którym wymienisz wszystkie (lub tylko te najpopularniejsze) wpisy.

Powiązane wpisy

Mniej wolniej lepiej. 7 prostych przepisów na to jak mieć mniej, żyć wolniej i czuć się lepiej
Dołącz do newslettera! Otrzymasz eBooka o minimalizmie. Raz na jakiś czas wyślę Ci powiadomienie o nowych wpisach.
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )