Notatki i szkice

Jacobs kontra Jacobs

2011-11-20

Tagi:

W telewizji na przemian wyświetlane są dwie reklamy: Jacobs Kronung i Jacobs Cronat Gold. Nie jestem najwyraźniej specjalistką od kawy rozpuszczalnej, bo umiem określić, czym oba produkty się różnią. Z pewnością są to subtelne różnice w intensywności aromatu. Różnice między dwoma spotami także są subtelne, jednak zauważalne.

Jacobs Kronung

Pierwsza, „ta zielona” kawa, reklamowana jest spotem ze świetną piosenką w wykonaniu zespołu Feist. Przykro mi, że do końca życia ta piosenka będzie kojarzyła się mi z tą wysoce irytującą historyjką.

Fabuła jest taka. Młoda, ale dojrzała kobieta budzi się rano w domu (swoim?). Idzie do kuchni po drodze potykając się o rozłożoną na schodach kolejkę, potrącając piłkę, spoglądając na autko wyścigowe, którego naturalnej wielkości replikę widzi przez okno. Reklama sugeruje, że kobieta ma dziecko, dokładnie chłopca (dziewczynki wszak piłki nie kopią), nawet mówi o nim: „On nigdy ni dorośnie. Potrzebuję pokojówki na cały etat. Ciągle marzy o karierze rockmana”. Cóż za słodki urwis, ten synek! Bałagani, no ale takie są przecież dzieci… I tak je kochamy. Na dowód tego bohaterka spotu mówi: „I tak go kocham!”, po czym skuszona aromatem kawy unoszącym się w powietrzu wchodzi do kuchni i oczom naszym ukazuje się nie sześcioletni chłopiec, ale dorosły mężczyzna z zarostem (zarostem, powiedziałabym, przypominającym zarost dojrzewającego nastolatka, ale zawsze).

Uśmiechamy się, bo wiemy, że daliśmy się nabrać, twórcy reklamy wywiedli nas w pole, wystrychnęli na dudka. Myśleliśmy, że to chłopiec, a to dorosły facet, pewnie mąż tej pani! I do tego wspaniały jest, bo robi jej kawę. Jaki jest przekaz tej reklamy, co ona do mnie mówi? Kobieta wstaje rano i od razu bałagan w jej dość luksusowo wyglądającym (piętrowym) apartamencie przypomina jej o tym, że facet, który na dole robi jej kawę, jest niedojrzały. Jeździ samochodem sportowym, którego repliką bawi się w domu, oczywiście w przerwach pomiędzy lekcjami gry na gitarze, czy grą w piłkę nożną, wszak wciąż marzy o karierze rockmana. Wyjaśnia się więc potrzeba pokojówki na cały etat. Przecież zajęty parzeniem kawy, zabawą samochodzikiem wyścigowym i rozmyślaniem o własnej karierze nie ma czasu na tak przyziemne kwestie jak sprzątanie domu.

Jacobs Cronat Gold

A co opowiada nam reklama kawy w złotym opakowaniu, Jacobs Cronat Gold? Niestety nie ma tak fajnej ścieżki muzycznej, jednak nie wiedzieć czemu, lubię ją bardziej. Jest niedziela, telewizor głośno nadaje jakiś program, dzieciaki biegają, bawią się, w czajniku gotuje się woda. Mamy wrażenie, że cała rodzina jest w domu. Tym razem to kobieta robi kawę, tata bawi się z córką. Potem mama i tata siadają sobie wygodnie na kanapie (twórcy reklamy zadbali, byśmy czuli jak bardzo ta kanapa jest wygodna), piją kawę. Czas na chwilę przystaje, muzyka cichnie, oni patrzą sobie w oczy, nic nie mówią (milczenie wszak jest złotem). Po chwili znowu czas zaczyna płynąć swoim zwykłym tempem, dzieciaki wbiegają na kanapę, wiemy, że za chwilę wszyscy będą się razem bawić.

Jest to dość subtelne, ale jednak wyczuwam nutkę partnerstwa w tym modelu, mimo że model tej rodziny jest bardzo normatywny. Jest mama, tata, dwoje dzieci. Nie jest to mój szczególnie wyczekiwany w reklamie model rodziny, ale przynajmniej nie ma tutaj faceta, który nigdy nie dorośnie i dlatego kobieta (nie on!) potrzebuje pokojówki na cały etat.

Zastanawia mnie, do kogo skierowane są te dwa, delikatnie różniące się od siebie produkty. Jakie hasła towarzyszą spotom? Zielona kawa – Magia aromatu, który zbliża. Jeśli jesteś dojrzałą kobietą mieszkającą w super apartamencie, możesz być w związku z niedojrzałym facetem, jeśli on będzie robił ci ta kawę. Ta kawa was połączy, pomimo różnic, pomimo różnych potrzeb, priorytetów i planów.

Złota kawa – Zatrzymaj chwilę – to hasło mówi zajętym rodzicom, którzy wspólnie zajmują się dziećmi, że filiżanka kawy da im odprężenie, chwilę relaksu i energii do dalszych zabaw. Reklama złotej kawy działa na nas przede wszystkim na nasze zmysły – wzrok, słuch. Reklama zielonej kawy jest przegadana, w dodatku nic mądrego nam nie mówi. Jedynie, że jak się napijesz z facetem kawy, to nawet najgorzej dobrany związek ma rację bytu. Obie reklamy powielają stereotypy, jednak reklama Jacobs Cronat Gold robi to z większym smakiem.

Jak pisać teksty na bloga, które pokocha Twój czytelnik
Dołącz do newslettera! Otrzymasz bezpłatnego PDFa na temat tworzenia treści na bloga. Raz w tygodniu wyślę Ci także powiadomienie o nowym wpisie.
1 likes